Roscoff – en pärla!

Det blev återigen inte riktigt som vi planerat. Istället för att gå in till Cherbourg ändrade vi oss och la om kursen till Roscoff. Det skulle bli ytterligare hundra distansminuter och en natt till. Vindprognosen var dock positiv och vi tog möjligheten att komma ytterligare en bit på väg. Vi bestämde oss också för att gå utanför Alderney och Guernsey för att slippa den kraftiga strömmen som blir mellan öarna och fastlandet.

Seglingen gick bra och det var bara några få fiskebåtar ute under natten. När Fredrik gjorde sitt pass klockan 03.00 till 06.00 fick han dock en mindre chock. Helt plötsligt ljuder djuplarmet på plottrarna och instrumenten det står att det är mindre än 2 meter djupt. Han konstaterar att vi inte står på grund och att sjökortet säger att det ska vara 70 meter. Nu infinner sig frågan: vad är det? Däcksbelysningen slås på och ficklampor lyses i vattnet men inget konstigt syns. Det är bara lite grumligt. En kontroll med det framåtseende ekolodet säger att det är 40 meter djupt men också att det är som en vägg framåt. Båten uppför sig inte konstigt så ingenting stort har fastnat heller. Efter en resultatlös omstart av instrumenten och 10 kvitterade larm senare återgår lodet till att visa normalt djup efter en timme. Mysteriet kvarstår. (Kommentera gärna med förslag på vad det kan ha varit.)

Frukost i ”doghouse”

Vi kom fram till Roscoff vid 9.30 och kom in i en mycket modern marina. Den är bara sju år gammal och har fina bryggor, bra faciliteter och hjälpsam personal. Vi har lånat cyklar och turistat lite kring byn men att vara inblåst innebär att det blåser, även när man cyklar, så mer än ett par timmar blev det inte.

Kronärtskockor en masse

Fascinationen med tidvatten har ännu inte gått över för oss, dramatiskt och kul att se hur omgivningen ändras på endast 6 timmar.

Lågvatten
Högvatten

Igår cyklade vi till affären för att handla men då hyrde vi elcyklar för första gången. Vilket fusk! Trots motvind, uppförsbacke och full last var det som att cykla nedför med vinden i ryggen. Det var härligt, men någon motion gav det inte.

Vi har även träffat vårt första svenska längeseglarpar, Ingalill och Ralf på s/y Victoria. De seglade iväg från Piteå i somras i sin Maxi 108 och har som mål Medelhavet nån’ gång. De började segla för fem år sedan och är redan iväg på detta äventyr. Härligt tycker vi 🙂

Tröttsamt med dessa starka vindar, de har toppat på över 20 m/s, och det är inne i marinan…

Oavsett hur fin marinan är och hur gullig byn än är så inser vi att vi behöver hitta på något. Blåst och regn i luften är ju inte golfväder heller så därför blir det lite kultur i Paris ett par dar med stopp vid D-day-museet och Omaha beach (för Ulfs skull) på vägen tillbaka. Det blir även ett kort stopp vid HEC School of Management Paris Det var där vi träffades i maj för 29 år sedan när Fredrik satte sig på Jessicas handduk eftersom ”han inte ville bli smutsig om shortsen…” ❤

1 thought on “Roscoff – en pärla!

1. Mats Dahlbäck

På 33:an hände det titt som tätt när djupet var mer än 100, som att ekot inte hittade tillbaka upp till instrumenten (Garmin) och just 2 meter angavs. Har dock inte upplevt det med den nya 34:an. Kanske samma fenomen kan uppstå i om vattnet ör grumligt?