We had a tide to keep

Nästa stopp för oss var El Rompido, nära gränsen fast på spanska sidan. Då inseglingen är lite trixig så var vi tvungna att pricka högvatten vilket skulle inträffa strax innan lunch i tisdags. Lite kuriosa för er som inte redan vet så förskjuts hög/lågvatten med ca 1 timme varje dygn. Att behöva pricka t ex högvatten samt att det förskjuts i tid gör det lite krångligt när man skall ut ur en hamn för att gå vidare till nästa hamn och man dessutom vill göra det i dagsljus. Och…. lita på oss, i dessa vatten vill man inte gå kustnära i mörker, jo just det pga alla j….vla nät. Tjatar vi inte om väderfönster så är det fisknät …

Förste fisknätsvakt
Fösta pris går till denna utmärkning av nät… gissa hur svårt det är att se detta i sjögång och motljus…!?



Nåväl vi prickade högvatten perfekt vid inloppet till Rio Pedras men vad hjälpte väl det?

Vi visste att vi skulle ligga nära 3 meter vid högvatten (vår båt sticker ju 2,5 meter) men enligt hamnkaptenen skulle det vara OK så länge som vi tajmade högvatten och gick efter utprickad led. Stämmer inte riktigt tycker vi… det grundade upp rejält och när vi stod på i en sandbank (alldeles) mellan den första och andra röda bojen tyckte vi inte att det var värt att försöka gå vidare.

Besvikna var vi tvungna att hitta en plan B, vi försökte boka av våra golftider (som vi redan betalt) men det gick inte. Vi var ju trots allt sugna på att spela El Rompido igen så vi beslutade oss för att gå till Puerto Deportivo Mazagón för att sedan transportera oss med taxi. Vi bokade rum en natt på hotellet och hade två fina dagar i El Rompido även om golfen hade en hel del annat att önska. Golf är såååååå frustrerande ibland …

Lite retligt var det att komma till 16e green på södra banan och inse hur nära vi haft till golfbanan OM vi kunnat ta oss in till marinan. 😦

16e green, båtarna syns i bakgrunden
17e tee, keeping up appearances 🙂



Idag, lördag, har vi haft en härlig seglats från Mazagón till Cadiz. Det är dagar som dessa som framförallt Fredrik uppskattar som mest. Inte minst uppskattar vi vår båt som går som ett spjut och tar höjd som få andra segelbåtar. 6,7 knop i 9 m/s och en vindvinkel (apparent) under 30, detta med bara focken och en gräsmatta under båten 🙂

Bevis #1
Bevis #2



Slutligen kliar vi oss i huvudet över Zhen Hua 33s framfart med sin dyrbara last, Slussens guldbro. Först får de ligga för ankar 2 veckor utanför Marbella för att invänta bättre väder. När de väl kommer iväg så stöter de på patrull utanför Lissabon, sjön är för grov så de börjar köra söderut, sedan norrut för att vända igen osv osv.

I skrivande stund håller de på att runda Portugals SV hörn!!! Visst, de vet säkert vad de gör och att de måste göra en säker framfart men om sjön igår var för svår så GRATTIS ! Kolla prognosen för närmaste veckan Hahaha, Biscaya vad trodde de som planerade detta? ETA 2 mars Kapellskär, We think not…



Imorgon skall vi utforska Cádiz gamla stad innan vi far vidare i början av veckan.

Håll i hatten där hemma och akta er för fallande träd!

3 thoughts on “We had a tide to keep

  1. Jeanette Liljekvist

    Ja, det var retligt att ni inte kom in till marinan, men ni kan ju glädjas åt att ni kan segla högt i vinden, man kan inte få allt 😂 Vi hade lätt kunna komma in i marinan, men inte gå så högt i vind 😉

    Gilla

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s