Vamonos

Var det nån som sade ketchupeffekt, snarare ketchup med bakpulver skulle jag säga, jäklar vad det går fort nu för alla…

Nu har vi fått alla papper vi behöver för att kunna segla till Motril. Spanien befinner sig, som ni säkert vet, fortfarande i estado de alarma och man får inte förflytta sig mellan provinser.

Marinans personal i Motril har varit mycket hjälpsamma och har ordnat med det administrativa. Spanska transportstyrelsen har jobbat snabbt, på bara fyra dagar fick vi besked. Kolla vad han heter som har skrivit under tillståndet… Fernando Ramos Corona 🤣

Fernando Ramos Corona 🙂

Även hälsovårdsmyndigheten i Motril har givit oss tillåtelse att bege oss till Benahavís där Jessicas föräldrar har ett hus. Det blir en förflyttning mellan provinserna Grenada och Malaga, dessa provinser befinner sig fortfarande i Fas 0 pga att de drabbats hårdare än andra provinser, de är där vi var för några veckor sedan.

Idag har vi kollat riggen och gjort iordning för att kunna kasta loss tidigt imorgon bitti. Fredrik livesände på Facebook :), ni som är med i Hatomigruppen kan nog se sändningen via länken.

22 meter upp 😱

Det är ca 300 distans till Motril och tar 2 dygn non-stop men vi kommer nog att stanna till på söndag kväll i viken vid Playa de los Genoveses (4 på kartan nedan) för att sedan gå vidare mot Motril måndag.

Planen är sedan att ta upp båten på land torsdag eller fredag, göra det sista på båten innan vi åker till La Zagaleta. Just nu lutar det åt att vi flyger hem från Malaga men om det inte finns några bra flyg så har vi möjligheten att köra Maud och Håkans bil hem.

I onsdags tog vi farväl av vår nya extended family Mimmi, Roger, Max och Ted. De kastade loss och gav sig ut på svajankring tillsammans med Yani och Pablo på LoveLove. De har haft två blåsiga nätter men har njutit av sin nya frihet. Torsdagen bjöd på skitväder så vi kurade i båten till efter lunch. Tidigare i veckan hade jag fått en härlig film från kusin Sofia där hennes son Filip dansar till Toosie Slide. Jag ville inte vara sämre men då mina moves inte är något vidare så scratchade jag istället 🙂 och skickade den till Ted och Max.

Toosie slide challenge

Jag fick en dans av Max i retur, han har lite vassare moves 🙂
Torsdag kväll tänkte vi äta middag på Trattorian men snopna blev vi då de hade stängt tidigt pga dåligt väder. Vi tog igen det idag med en lyxlunch Ibizastyle, tryffel och rosé, öl och skaldjur för Fredrik. Vi dricksade generöst som tack för all wifi vi nyttjat ! Det var med gung i benen jag gick och handlade på Eroski efter lunch …

Generöst med tryffel 😋

När jag var och handlade checkade Fredrik ut, betalade el, vatten och turistskatt. Det blev några sköna kronor som flög ur plånboken men svårt att klaga när marinan inte debiterat hamnplats i åtta veckor. Vi fick dock en glad överraskning, äntligen hade paketet som Mica postat för några veckor sedan kommit fram idag, i grevens tid. Vi hade bett henne skicka två stuvningsnät, till Out och LoveLove, samt styling gelé till mig, vilken fin överraskning när paketet även innehöll svenskt godis ❤

När jag kom tillbaka hade Out lagt till vid macken för att tanka diesel och diverse dryck ;). Lone och Johnny kom oxå förbi, pojkarna fick glass och vi vuxna firade i bubbel att vi träffats och att vi nu alla lämnar Ibiza för vidare äventyr.

Båten Outs katt Ronja på finbesök

Lyxyachterna strömmar in i hamn, den ena större än den andra. Råttorna lämnar hamn, vi tidigt imorgon bitti. Skall bli härligt att hissa segel igen 🙂