Med risk att gå händelserna i förväg så blev det en no-show i Porto så nu befinner vi oss sedan i lördags i Portosin, Galicien.
Marinan ligger ca 7 distans in i Ria de Muros e Noia och är en välskött liten marina som just nu lever en sömnig tillvaro innan sommarsäsongen sparkar igång.

Hur kommer det sig att vi hamnade så långt norrut så snabbt, det var ju bara en vecka sedan vi anlände till Cascais?
Cascais var fint men blåsigt och ganska kallt så det lockade inte till exempelvis golf så vi promenerade, lagade lite mat till kommande segeldygn och kollade väder och Curling VM 😉 Nu när vi kommit igång så vill vi jobba oss norrut i snabb takt och siktade på Porto ett drygt dygns seglats bort. Vi har aldrig varit i Porto och såg fram emot några dagar i staden samt en bilfärd in i Dourodalen.
Avfärd Cascais torsdag morgon, prognosen stämde väl, det var mycket lite vind så det blev en hel del motor/motorstöttning av satta segel. Några timmar ut kom våra första besökare, vi tröttnar aldrig på att stå i fören och se dem leka.
Men för tusan tänker ni, har ni en segel- eller motorbåt? Låt oss säga så här… vi är helt prestigelösa vad gäller köra motor ”When we are on a mission”. Vi vet att vi kan segla, vi vet att vår båt är snabb men vi styr inte över vädret och… vi är ganska konservativa vad gäller att utsätta oss för hårt väder (läs hård vind och höga vågor) så vi letar snälla väderfönster och det betyder i dessa vatten ofta ingen eller lite vind. Det är s.a.s. på eller av, sällan lagom gynnsamma förhållanden. Vid midnatt kunde vi stänga av motorn och segla eftersom vinden plötsligt ökat till 9-10 m/s. Vi hade vinden rakt in i aktern så vi for runt som i en tvålkopp, den som försökte sova fick ligga spread eagle för att inte rulla runt i kojen 🙂 När det ljusnade började vi styra in mot Porto, vinden hade tilltagit ytterligare och vågorna likaså, prognosen visade 10 m/s och 3 m vågor men det stämde inte riktigt, vinden låg runt 12-13 m/s men framförallt vågorna var högre än 3 m. Vi diskuterade och planerade för hur vi skulle ta oss in i Dourofloden, det kändes lite läskigt.

Västlig vind samt vågor från samma håll, you do the math…
När vi var ca en timme från Douroflodens mynning råkade jag se ett mail från Douro Marina där de informerade oss om att inloppet till floden var stängt och rekommenderade en annan hamn strax norr om mynningen. Kustbevakningen patrullerade tydligen så vi hade ändå sent omsider blivit varse om att vi inte fått gå in. Vi försökte kontakta Marina Atlantico, dock utan framgång och började räkna på alternativ om vi fortsatte segla till kvällen alternativt till nästa dag. Vi landande i att det bästa alternativet var att gå ända till Muros/Portosin, ta oss ut på 1000 m kurvan innan mörkret och sedan sakta ned till 4 knop för att möta dagens ljus i höjd med Muros och gå in på grundare vatten.
Ni kanske tycker att vi tjatar en massa om att inte gå på grunt vatten (vår definition < 1000 m) i mörker? Vi har observerat att de flesta fritidsbåtar går relativt kustnära även på natten och de verkar klara det bra. Vi är dock lite skeptiska, vår båt har en sk T-köl och om vi skulle köra på en ”fiskpinne” så finns risken att vi skulle fånga linan och dra med oss t ex ett nät eller några hummerburar, kölen är ju nästan en krok.

Om motorn är igång alt när vi drar igång motorn finns en risk att linan/nätet fastnar i propellern. Risken är ju större för oss jämfört med nån som har L-köl, fen-köl eller fällbar köl. Bushpoint (syrrans båt) som är en Boreal 55 och har centerbord, kan variera sitt djupgående från 3,13 m till 1,14 m Wow!!! Vi tycker iaf att det är värt besväret att gå de extra sjömilen för att minimera risken att fastna.

Bilden ovan visar en fiskpinne på en vågtopp, ni förstår hur svåra de är att se i vågor 2-4 meter höga… Helt säker går man ju givetvis inte ens på 1000 m djup, det finns många historier om båtar som fastnat i sk spöknät, fisknät som driver runt då fiskare blivit av med dem pga hårt väder eller båtar som gått på dem och kapat linor.
Vid 10-tiden i lördags närmade vi oss kusten och tyvärr kom tjock dimma rullande, känns ju sådär nu när vår radar är trasig 😦

Som tur var lättade dimman inom en timme och vi kunde fortsätta in mot Ria Muros.

En sak är säker vi har aldrig under två dygn haft så många besök av delfiner, på natten gick djuplarmet stup i kvarten, då vet vi att det är delfiner under fören som ekolodet fångar upp ❤
Nu bidar vi vår tid några dagar i Galicien och funderar på om kommande 10-dygnsprognos utlovar färd till A Coruna till påsk eller om vi kanske tom kan korsa Biscaya.
Vilken cliffhanger eller hur? Biscaya kan bjuda på väldigt varierande väder …

