Idag lämnade vi Dieppe, hmmm Dieppe tänker du, ni är väl i Cherbourg?
Nu när vi har ångan uppe sas så har vi svårt att komma till ro. Minsta möjliga öppning att gå norrut synas och förverkligas! Prognosen de närmaste 10 dygnen visar nordost i varierande styrka men det vi funderar ännu mer över är strömmarna !!! En sak är att vi förstår hur tidvatten funkar men i Engelska kanalen där en otrolig mängd vatten skall förflyttas var sjätte timme är lite svår att greppa. Låt oss ta Dieppe som exempel… där skall vattennivån skiftas upp/ned mellan 6 – 9 meter var sjätte timme, 9 meter när det är sk springflod eller nipflod är skillnaden som störst, dvs 9 m i Dieppe. Kolla in lågvatten-Fredrik, de röda linjerna markerar bryggans nivå vid högvatten. Mellan låg- och högvatten kom värsta motoryachten in i hamn, 90 fot aka 27 meter, och förstörde min högvattenbild…


När vi gick från Cherbourg försökte vi tänka till och iaf förstå vilka strömmar vi skulle möta, strömriktningen, dvs mot- lr medström, stämde hyfsat bra men styrkan på strömmen stämde inte med vad vår Navionics programvara visade. Hur som helst så gick allt bra, lite mer med- och motström än förväntat men summa summarum hyfsat enligt förväntan. Här kommer en liten fördjupning i ämnet, du som inte är intresserad kan scrolla ned och titta på den vackra katten och sedan fortsätta läsa…
Hur som helst tycker vi att det är svårt att planera när vi måste ta hänsyn till tidvatten, man vill helst gå ut från hamn när vattnet är på väg ut och in i hamn när vattnet är på väg in MEN man vill inte gå in lr ut när vattnet strömmar som mest så det gäller att tajma timmarna runt när vattnet står som högst respektive lägst. Enkelt tänker ni, hur svårt kan det vara… det beror ju på vart du vill segla, i detta fall nordost eller sydväst (om du inte skall till England dvs). Det som gör det extra krångligt i Engelska kanalen är att det är trångt, stora vattenmassor skall passera genom en trång kanal (rött i nedan bild), dessutom har denna kanal lite öar, utstickande landområden och därmed en bukt (där vi befinner oss) som försvårar det ytterligare och skapar extra kraftfulla strömmar (grönt i nedan bild).

En faktor till att ta hänsyn till är dagsljus, här i Frankrike är fiskeredskapen många och lite bättre märkta än i Portugal och Spanien men lik förbannat svåra att se :(. Sååååå hänsyn att ta 1) tidvatten 2) strömmar 3) dagsljus och inte att förglömma att hög- och lågvatten förskjuts ca 1 timme per dygn, WTF är det en någon idé att planera ?
Vi hittade en hemsida, Tidemap, som vi har utvärderat idag, den skall visa faktiska strömriktningar och strömstyrka enligt tidvattenkalendern. Tidemap visade sig vara mycket precis, strömriktningarna stämde likväl tidpunkt när strömmen vände från sydgående till nordgående. Detta verktyg blir användbart iaf till dess vi gått in i Kielkanalen. Vi får se om vi hinner så långt innan provperioden tar slut annars får vi kosta på oss 9 EUR för en månad till 😉

Visst är hon fin vår katt Nosen ❤ hon fyller 17 år i oktober!
Risken finns att vi blir fast i Boulogne sur Mer ett tag som ni ser på nedan prognos fredag – Valborg/1a maj.
Vi håller tummarna för att vi får några öppningar dock, vi är 4-5 timmar från Calais, 7-8 tim från Dunquerque, 1 dygn från Scheveningen (Haag). Vi kan ju alltid göra korta dagshopp och 4 etapper så är vi i Scheveningen. Hoppet är det sista som överger en…
På söndag är det val i Frankrike, konstigt nog har vi inte märkt av det överhuvudtaget.
Hoppas ni får en härlig helg och att det fina vädret består 🙂
Ta Dover Calais tunneln sa slipper ni tidvattnet vet ja!
Just a tips from Michigan.
GillaGilla