Kielkanalen nästa!

Vi blev inte inblåsta särskilt länge i Boulogne sur Mer, prognosen hade lovat N – NO vind länge men det som förändrades var att vindstyrkan skulle bli mindre. Vi tänkte att vi gör ett försök och om det blir för jobbigt med vind mot ström så kan vi ju alltid avbryta och gå in i nån’ hamn, men… nu går jag händelserna lite i förväg. Tre dygn hann vi stanna i B s Mer, en fin liten stad och en väl fungerande marina men…. De har lite otur i år, två av deras tre gästpontoner, inklusive tankningsbryggan, är på underhållsservice som blivit försenad så årets säsong blir knepig att få ihop tyvärr. Vi kunde således inte ta nka diesel men skam den som ger sig, vi promenerade till närmaste mack, varsin 20 liters dunk, Fredrik fick även bära en 10-liters medan jag nöjde mig med ryggsäck full med mat. Vi kände av nya muskelgrupper flera dagar senare …

Vi tog en promenad till ”Gamla Stan’” och fick lite Visbykänsla, omgärdad av en mur och en härlig atmosfär innanför muren. Huvudattraktionen är Notre Dame, en basilika med lång historia. Dess ursprung, om än inte lika magnifik som dagens, är en stenkyrka från 1100-talet, på 1500-talet uppgraderades den till katedral, revs 1798 för att återuppbyggas 1879 som en basilika. Vid återuppbyggandet upptäcktes 1100-tals kryptan som är en av de största i Frankrike. Den har nyligen restaurerats och var helt fantastisk kan vi intyga.

Söndag var även valdag och den ramades in på ett fantastiskt sätt vid vallokalen ”Hotel de Ville”.

Vi hann även med ett besök på Nausicaa, Europas största akvarium. Vi tänkte att vi var smarta och gick dit på måndag fm, söndag, alla loosers dag, då var väl alla j…lar där!? Njaaaae, på måndag fm så var etthundratusen skolbarn där, typiskt att vi glömde hörselkåporna… Nåväl, ett mycket fint akvarium, dock störst m.a.p volym tror vi, vi har varit på finare akvarier.

Dags för avfärd, vi vågade nästan inte säga det till nån’ men vi siktade lite offensivt på Cuxhaven, dvs klippa resten av Frankrike, Belgien, Nederländerna i ett svep och sluta upp i Tyskland… Vi skulle dock vara nöjda med Scheveningen (Haag) men som sagt vara beredda att avbryta tidigare och gå in till Calais, Zeebrugge eller dylikt om förhållandena skulle bli jobbiga. Vi visste att vi skulle ha vinden rakt i nosen, iaf ända upp till Frisiska öarna, tjugo öar från Texel i väst till Mellum i öst. (8 i Nederländerna, 12 i Tyskland)

Fråga var om det skulle funka att gå mer eller mindre för motor 200 sjömil, om vi skulle behöva kryssa så hade vi nog behöva gå in senast i Scheveningen. Den seglingsbara korridoren runt hörnet förbi Calais är smal och högtrafikerad så vi hade behövt slå stup i kvarten, dessutom är vattnet utanför norra Frankrike och Belgien fullt med uppgrundningar så motor var det enklare valet.

Som ni förstår gick det bra att gå en hel del för motor, motvinden blev inte alltför jobbig i den sjö som byggdes upp framförallt i motströmmen. Vi gav oss av 19.00 tisdag kväll och kom fram till Cuxhaven 2,5 dygn senare. Nöjda med vår etapp gör vi följande reflektioner:

– första natten var jobbig, vi gick i mörker från strax innan Calais till strax innan Zeebrugge. Otroligt intensiv trafik, inte en lugn stund, alla sinnen på helspänn MEN vi behövde inte ropa upp något fartyg på VHF:en och vi blev inte uppropade men som sagt inget podlyssnande eller Netflix denna natt…

– andra natten kändes lugn, vi betade av Amsterdam till Vlieland (en av de Frisiska öarna), Jessica hann med 4 avsnitt av ”Anatomy of a Scandal” (Netflix), vad Fredrik lyssnade på? Ännu en lättlyssnad Homandeckare… och vi kunde börja segla fr o m Den Helder wohoo

– tredje natten, Nordeney till Elbes inlopp, var oxå jobbig. Varför? Främst pga att det är så grunt i dessa vatten och det ger inte så mycket spelrum samt att trafikleden för de stora fartygen går nära land så det finns inte så mycket att leka med för oss småttingar. I tillägg så finns det otroligt många sjömärken som, pga att det är så grunt, visar var fartygen kan gå in till diverse hamnar, i sammanfattning det blinkar vitt, grönt och rött överallt. Detta plus alla fartyg som är i rörelse med sina egna vita, gröna och röda ljus ger att det är mycket svårt att skilja ut vad som är vad, alla sinnen är på helspänn!!!.

Vattnen från Calais och hela vägen till Elbes inlopp är fullt av vindkraftverksparker, det är väldigt grunda vatten och måste vara optimala förhållanden att bygga dessa parker inte minst för att det oxå blåser en hel del där 🙂 Det största området vi seglade förbi ligger utanför Zeebrugge och är 13 * 20 sjömil stort (25*38 km), helt sjuuukt stort och mäktigt att skåda.

Vi har lagt några tusen sjömil bakom oss men vi har (ännu) endast upplevt en handfull riktigt läskiga händelser och två av dem hände denna natt…. Den första var ett sjömärke som bara svischade förbi oss, grönt ljus och inte utmärkt i sjökortet. Den andra var en segelbåt som hade ALLA lanternor tända, ingen AIS, för oss så försvann denna båt i virrvarret av alla andra ljus runt omkring. Det var först när den var riktigt nära oss som vi (Fred) såg vad det var… Allt gick bra men Fredriks puls var hög! En sak är klar, radarn skall fixas asap! Vi seglar INTE i mörker i Stockholms skärgård utan radar, inte alla har AIS där… vi trodde INTE att en liten (osynlig) segelbåt skulle trafikera dessa farvatten utan AIS i mörker, tror inte att de fattar läget…

I Cuxhaven som vi nyss lämnat bakom oss bunkrade vi mat, diesel och sovtimmar och påbörjar om några timmar vår färd genom Kielkanalen.

Nu kanske någon har undrat, varför denna brådska? Jo det skall vi berätta i nästa inlägg 😉

Hoppas att ni får en härlig Valborgshelg ❤

1 tanke på “Kielkanalen nästa!

  1. Ingalill och Ralf

    Usch vad otäckt med kollisionsriskerna som uppstod.
    Hoppas ni får hjälp att fixa radarn snarast.
    Vi håller tummar och tår för sista stäckorna mot Stockholm:)

    Gilla

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s