Båten

Hatomi är en Arcona 465 Carbon, https://arconayachts.se/boat/arcona465/. Hon är 14,09 m lång,  4,24 m bred och går 2,5 m djupt. Skrov, däck och överbyggnad är gjorda i kolfiber för att göra båten lättare och styvare vilket resulterar i en snabbare båt (allt annat lika). För att vara en 46 fots segelbåt så väger hon endast 9,5 ton xx Seglingsegenskaperna är också starkt beroende av hur mycket segel en båt har. Hatomi har mycket segel. Storseglet är på 75 m2 och focken 55 m2. Det innebär att vi under normala förhållanden har lika mycket segelyta hissat som våra döttrars (Hanna, Tova och Mica) tre lägenheter tillsammans. För undanvind i lätta vindar har vi också en gennaker på ca 200 m2 och för blåsigare väder har vi en stormfock.

”Normala förhållanden” är något som ändras snabbt på sjön och därför har vi valt att ha en rullbom till storseglet. Bommen från Furlerboom gör att vi relativt enkelt kan minska segelytan på storseglet när det blåser. ”Revningen” görs genom att rulla in till en latta. Teoretiskt kan vi ta in sex rev men i realiteten är det 1-2, kanske 3 rev som är realistiskt sedan tar vi ned storseglet helt. En fördel vi ser med rullbommen är att vi slipper trasslet med revlinor som lätt kan uppstå. En annan fördel med rullbommen är att vi slipper hantera det stora tunga seglet efter nedtagning, lägga det till rätta mm. Fredrik har ju haft stora problem med sina axlar så för att underlätta trodde vi starkt på Furlerboomlösningen. Ni som har läst lite om våra eskapader vet att vi oxå haft orsak till att svära över vår rullbom, men med det sagt så är vår förhoppning (i skrivande stund oktober 2019) att dessa inkörningsproblem skall vara ett minne blott.

Rullbommen är en av de ändringar vi gjort i förhållande till ”standardbåten”. Andra större ändringar/tillägg vi gjort är en fast vindruta, watermaker (Schenker 60l), hydrogenerator (Watt&Sea 600) , extra solceller på rufftaket samt teakdäck. Vi är underdimensionerade på solcellsfronten och avser lösa det under kommande säsong med en bimini med ca 3-400 W, liknande den som Ellen (https://www.ellensailing.se/) har.

Vi är ju dessutom lite technerdar och har därför valt ett elsystem från Mastervolt med litiumbatteri på 360 amperetimmar för att få bättre lagringskapacitet och snabbare uppladdning via solpaneler, hydrogenerator eller när motorn är igång. Vi har också installerat en wi-fi/4g förstärkare från Glomex för att få bättre mottagning ombord. Det är en nackdel med kolfiber att radiosignaler har svårare att ta sig igenom skrov och däck.

Detta var lite om Hatomi, vi får säkert anledning framöver att skriva mer detaljerat.